March 18, 2010

Seoul in Snow

さっきホテルに着きました。今日は疲れた~。会社に行って慌てて仕事して、家に荷物を取りに戻ってから空港に向かいました。ホテルについてメールを見ると、明日のアジェンダがようやく送られてきていました。ところが急すぎて連絡が行き届いていなかったらしく、なんか頓珍漢なスケジューリングに。。。今頃連絡してもオフィスには誰もいないので、明日いきなり朝オフィスで再調整です。ほんとに出張が急すぎ。。。。。。なぜ今週。。。

私はANAのロイヤルカスタマーなのですが、今回は2日前に予約したため席が全くなかったらしく、JALでした。JALに最後に乗ったのは5年くらい前ですが、ほんとに「経営再建中」な感じのサービスに驚きました。もう格安航空会社並みです。2時間ちょっととはいえ一応国際線なので、ANAではちゃんとしたご飯も出るのに(あたりまえ)JALは冷たいお弁当だし、飲み物もチョイスが少なくて紙コップに少しだけくれる感じ(缶ごとくれないし、ペリエもない。。。)、映画も最新のはやっていません。そして席も狭い。いつか経営再建中のスイスエアに乗ったときを思い出しました(でもスイスエアはご飯美味しかった)。
こんな感じだとANAと価格に差をつけざるを得ないし、そうすると益々経営厳しくなるんじゃないかな。「2時間だからサービスよりも値段を選ぶ」というお客さんが多そうな近距離路線(韓国や台湾)にフォーカスして薄利多売をする感じでしょうか?根本的にビジネスモデルを変えて、フライトアテンダントも安く雇って空港も地方空港を使ったりして、格安に切り替えるのかな。このサービスでは、ブランドも時間の問題な気がする。
個人的にはJALがどうなってもどうでもいいので、というか、お客にとっては会社が経営再建中だなんてどうでもいい話です。やっぱりこれからも私はANA派だな~と再確認しました。

着いてみると、やはり天気予報どおり、街は雪でした。

Just arrived at the hotel in Seoul.  My friend emailed me during the day that the weather was fine and not too cold, but when I got out of the plane it was snowing and it will continue to snow until tomorrow.

This business trip was decided too suddenly that my agenda turned out to be all screwed up.  There is no one in the office by now (past 9PM) so I've got to go in first thing tomorrow morning and start with re-scheduling...

I usually fly with ANA (All Nippon Airlines) but this time I was forced to fly with JAL, which is under the government supervision right now.  I was truly surprised that the service and everything really felt like the company just got bankrupted.  They only serves cold box lunch on an international flight, for example.  JAL was said to offer one of the best service among airline companies, and they used to be like Toyota of airline business in Japan (by far #1 share).  Not any more, it felt like flying with discount airlines.  For a customer, whether the company is in bankruptcy or not does not matter.   They should either discount big or improve services.  I personally have never been a fan of JAL and I wouldn't mind if they really go out of business.  ANA rocks!

No comments: