February 17, 2012

今日の気になるもの Antenna 2/17

写真。Photography.



この間友達とk.d.langの話になって、高校の時にGAPの広告に使われていた彼女の写真を男性だと思い込み、一目惚れした話を思い出したところ。

そのGAPの広告はかのハーブ・リッツの撮りおろしで、どうも随分話題になっていたらしい。わたしは高校生だったので全然そんなことは知らなかったのですが、父親が出張に行くたびに買ってきてもらうRolling Stone誌にGAP広告が載っていると切り抜き、フレームに入れたりして大事に保管していました。その写真ではじめて知ったMiles DavisやKim Basingerなど、今見ても最高にカッコいい傑作揃い。

歴代GAPキャンペーンについては、このブログの記事で紹介されています。k.d.langは最初の方で横向いてしゃがんでいる写真です。今見てもカッコいいー!
ちなみに、1月からボストン美術館発でハーブリッツの回顧展が巡回はじめたみたいですね。日本にも来ないかなあ。


I was talking to my friend the other day about how I fell in love with a guy on a GAP ad, who turned out to be k.d.lang (when I was in high school). My dad used to buy me Rolling Stones magazines everytime he traveled overseas, and I loved the series of GAP ad images. I started collecting and used to keep them in frames.

This blog talks about the history of GAP ad campaigns - you see k.d.lang's photo at the beginning. The collection of Herb Ritts GAP photos have been published as a book. I am getting the book now, will show you when I get it!


その2:下町の写真

なんせ下町にハマっているもので。

たまたま「下町」ってGoogleで検索したらイメージ検索で沢山写真が出てきて、それがいい感じ。みんないい写真撮ってるな~。でも、こういう町並みが減ってる。

自然素材の建物、細い路地、植木鉢、昔ながらのお店。

新しい建物を作るんでも、こういった要素を十分活かせるはずなのにな。木造建築物密集地区は火事の心配から都市計画かかっちゃってて道幅を拡幅しないといけないのですが、それって保存の話。新しい木密地区をつくるのだったら(なんて発想自体が問題かもしれないけど)、例えば前面は8m道路だけど裏は路地、だとか、前面道路からホースを伸ばせるような隙間を作るとか、色々できるはず。

アメリカ(?)から来た消防車のスペックに合わせて日本の街を作るなんて、これは順序が逆じゃないですか?と言いたい。消防車をどうにかしたら?

2. Photos of oldtown Tokyo

I googled the word "oldtown (in Japanese: shitamachi)", and found out there are many photos out there. They all look wonderful.

The characteristics of the Japanese oldtown area are: high density wooden structures, narrow path (usually 1~2m wide), lively neighborhood, planter gardens, old shops, older people, traditional atmosphere... This type of neighborhoods have been disappearing for many decades, because now it is against the law to build wooden buildings at high density, due to fear of fire.

They say, fire engines cannot go through the narrow path in case of emergency. I would say, why build our city based on the size of the western-originated fire engines? Why not build the car that fits our streets?

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